Personeel vinden voor MKB bedrijven. Hoe doe je dat.
arrow_drop_up arrow_drop_down
29 augustus 2019 
in Blog

Personeel vinden voor MKB bedrijven. Hoe doe je dat.

Personeel vinden voor MKB bedrijven. Hoe doe je dat?

In de top 3 van zorgen van MKB ondernemers staat het tekort aan personeel en het invullen van vacatures.

In dit artikel laat ik je zien hoe je juist als MKB bedrijf makkelijker kunt inspelen op de wensen van medewerkers dan grotere bedrijven. Dit ondanks dat zij een grote recruitmentafdeling hebben.

Laat ik beginnen te zeggen dat het zeker niet eenvoudig is. Het is belangrijk om je te realiseren dat je personeel op een andere manier vindt dan een aantal jaren geleden.

Als je die inzichten toepast heb je als MKB bedrijf juist een fantastisch voordeel.

Personeel vinden voor MKB bedrijven, wat is er veranderd?
De generatie die toetreedt tot de arbeidsmarkt is opgegroeid met social media en internet. Hun bron van informatie is online. Bovendien is hun manier van zoeken en gevonden worden een andere dan die van bijvoorbeeld de generatie 40-45+.

Hun manier van communiceren verloopt via hun smartphone.

De oudere generatie stoort zich daar misschien nog wel eens aan. Maar het is inmiddels een gewoonte geworden. Voor de jeugd is het een efficiency slag. Het kost minder tijd om op hoogte te blijven van wat er speelt in hun sociale netwerk en in de maatschappij.

  • Ze zijn echt wel op de hoogte van wat er gebeurd in de wereld. Ze blijven op de hoogte via apps als NU.nl.
  • Zij hebben voorkeuren gegeven aan hastags # in instagram zodat ze via dat kanaal informatie krijgen.
  • Een krant lezen doen ze weinig. Het is niet fout, het is gewoon anders.

Om personeel te vinden voor MKB bedrijven is het dus zaak dat je zichtbaar bent op die media waar de mensen zijn die jij een mooie baan te bieden hebt.

Wat is een mooie baan?
Het effect of doel van een baan is in de loop der jaren veranderd.

Duizenden jaren geleden leefden we een nomadenbestaan. Mensen werkten samen met families en vormden een community om in elkaars levensonderhoud te voorzien.

Met de komst van de agrarische economie kwam de gedachte dat werken een baan was. De discussie over werkgever en medewerker kwam op gang.

Voorheen was die verhouding er niet.

Een baan was een manier om te overleven en gaf een sociale status. De waarde van de medewerker werd bepaald door zijn vakmanschap.

Toen de maakindustrie zijn intrede deed met fabrieken en steden veranderde de discussie over werk ook.

Men zocht naar efficiënte productielijnen en de focus lag op innovatie.

Relaties tussen medewerkers kregen aandacht vooral om ontevredenheid te traceren en op te lossen. Zo ontstonden medewerkerstevredenheidsonderzoeken en assessments.

Ik benoem deze geschiedenis toch even om beter te begrijpen welke functie een dienstverband voor de huidige generatie heeft.

De kennis- of informatie economie gaf de volgende wending aan de arbeidsrelatie. De productie verbetering kwam niet meer uit een machine, maar vanuit de kennis van de medewerker en zijn bereidheid om deze te delen.

Medewerkers kregen door de sociale media en het internet ook een stem om hun visie te laten horen. De verhouding tussen werkgever en medewerker veranderde daardoor drastisch.

We zijn nu aangekomen bij een nieuwe periode. Deze periode wordt verschillend geduid. Betekenis Economie of de 4e industriële revolutie.

Het is een periode die parallel loopt aan maatschappelijke trends over o.a.

  • duurzaamheid,
  • delen,
  • mensenrechten,
  • positieve psychologie,
  • klimaat,

De menselijke maat wordt belangrijker en belangrijker.

Daarbij is de technologische ontwikkeling en het dataverkeer eigenlijk al een vanzelfsprekendheid. Zeker voor de generatie jonge werkenden.

Personeel vinden voor MKB bedrijven. Wat kunnen wij gebruiken van deze ontwikkeling ?

Personeel vinden gaat niet om personeel vinden maar dat personeel jou als werkgever gaat vinden.

Eigenlijk noemt deze generatie het ook geen werkgever meer. Het is meer een werkmerk geworden.

Wat vinden medewerkers belangrijk in een baan?

  • Ze willen een bijdrage kunnen leveren aan de groei of verbetering van het product of het bedrijf.
  • Ze willen zich kunnen ontwikkelen om zakelijk en persoonlijk te groeien
  • Ze willen onderdeel zijn van een cultuur, identiteit of beweging
  • Ze willen regelruimte hebben om hun verantwoordelijkheid beter te kunnen nemen
  • Ze willen uitgedaagd worden
  • Ze horen graag wat er speelt en hoe het gaat met het bedrijf
  • Ze zoeken werkrelaties om de toegang tot kennis te vergroten
  • Ze willen zich vertrouwd en gesteund voelen

Als je dit kan brengen als bedrijf dan ga je personeel vinden.

De uitdaging is vooral:

  • Hoe je over deze waarden en mogelijkheden vertelt.
  • Hoe je ze communiceert via je Website en social media kanalen.
  • Hoe je kandidaten de gelegenheid geeft om de informatie te vinden die ze zoeken
  • Hoe je waarmaakt wat je vertelt
  • Het creëren van zo’n omgeving en ervaring, en dit noemen we een employee experience.

Personeel vinden voor MKB bedrijven. Wat maakt je uniek?

Een MKB bedrijf is vaak flexibeler en in staat om maatwerk te leveren.
De eigenaar is benaderbaar en bereikbaar en werkt vaak zelf net zo hard mee.

Die persoonlijke sfeer geeft je als MKB bedrijf een enorme voorsprong om in te kunnen spelen op de huidige ontwikkelingen in de arbeidsmarkt.

De ondernemer is een belangrijke schakel. Het is immers zijn geld waarmee gewerkt wordt. Als de ondernemer mee ontwikkelt met de beleving van nieuwe medewerkers over werken en hun baan, dan gaat het hem zeker lukken om talenten naar zich toe te trekken.

 

Personeel vinden voor MKB bedrijven. Hoe ontwerp je een praktisch systeem voor het vinden van medewerkers?

Personeel vinden voor het MKB: Met de volgende 7 stappen heb je gegarandeerd meer succes.

  1. Beschrijf wat je uniek maakt
  2. Beschrijf wat je voor de medewerker kan betekenen
  3. Laat collega’s vertellen waarom ze zo graag bij je werken
  4. Maak een onderscheidende vacature tekst
  5. Bedenk op welke platformen de ideale kandidaat aanwezig is
  6. Laat jezelf letterlijk zien
  7. Maak het aanmeldproces super makkelijk

Download de blauwdruk van het opzetten van een employee experience om een idee te krijgen hoe snel je dat je kunt organiseren voor je bedrijf zonder HR- of marketingafdeling.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van cookies.