Over Raymond Gruijs
arrow_drop_up arrow_drop_down

Mijn verhaal


Het was de avond voor kerstavond 2012.

We waren met het gezin op wintersport in Zwitserland. Rozig van een dag skiën zaten we aan tafel nog even een spelletje te spelen.


De kinderen pakten hun games en boeken en ik bleef aan tafel zitten met een blocnote en een pen en begon te schrijven.


“Wat doe je pap?” “ Ik ben een boek aan het schrijven”. “ Tuurlijk, zal wel weer een van je ideeën zijn”.  


Dat was het zeker niet. Ik voelde de diepe behoefte om ervaringen die ik dagelijks meemaakte tussen werkgevers en medewerkers eens op te schrijven.


Vanaf 1993 ben ik al actief in het bedrijfsleven om bedrijven en medewerkers te helpen hun samenwerking tot een succes te maken. In die periode was mijn referentiekader het beeld dat ik van huis uit had meegekregen en mijn drive om mensen beter te maken. 


Nadat ik in 1990 cum laude afstudeerde aan de fysiotherapie opleiding Jan van Essen in Amsterdam wilde ik maar een ding, mensen in staat stellen pijnvrij te kunnen bewegen. 


Nog voor ik mijn diploma had ontvangen werd ik benadert door een praktijkhouder met de vraag of ik mede-eigenaar wilde worden. Wauw hoe gaaf is dat. Zo groen als gras stapte ik in dat avontuur. 


Ik wist niets van ondernemen. Doen was het credo. En met mijn enthousiasme en gedrevenheid lukte het om mijn agenda te vullen met patiënten.


Al snel werd ik met de realiteit van het leven geconfronteerd en de roze wolk werd snel donkerzwart. Degene waar ik een deel van de praktijk van had gekocht bleek geen goede bedoelingen met mij te hebben. 


Nadat ik terug kwam van de lunch zat er een ander slot in de deur en kon ik mijn eigen praktijk niet meer in. 

Zittend op de stoep voor de praktijk vroegen de patiënten, waarmee ik een afspraak had, of ze naar binnen konden gaan. Helaas ging dat niet meer.


Zo ben ik begonnen. Net van school, in de schulden en de eerste ondernemerservaring rijker dat het opbouwen van een bestaan zeker niet vanzelf gaat.


Waarom vertel ik dit? 

Omdat ik mensen wil inspireren dat een pad dat doodloopt geen eindeloze weg is. Er komen altijd weer nieuwe wegen die je kunt kiezen. 


Na een doorstart te hebben gemaakt kreeg ik verwijzingen van de huisarts om mensen met nekklachten van Pindafabriek Duijvis te masseren. 


Ik wist niet waarom, maar ik vond dat zinloos. Ik vroeg of ik eens in de fabriek mocht komen kijken. Op de fiets reed ik naar Duijvis en zo is mijn carrière bij bedrijven begonnen. 


Ik zag dames gedraaid zittend aan een inpaktafel pinda’s inpakken. Dat was de oorzaak van de nekklachten, de werkhouding.


Vervolgens ben ik mensen gaan leren hoe ze hun eigen situatie onder controle konden krijgen door bijvoorbeeld een andere houding te vinden, zodat ze konden werken zonder nekbelasting.


Nu help ik bedrijven met de HR Life Cycle en de zogenaamde employee experience. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het zo belangrijk om als bedrijf je medewerkers te koesteren. Het is zo belangrijk om een dusdanige uitstraling te hebben dat mensen graag bij je werken. 


Het is nog belangrijker dan een customer experience, de beleving van de klant. Want klanten vertellen over je bedrijf door de manier waarop ze geholpen zijn. Het gaat om de vent en niet om de tent is het gezegde en zo is het.


De zaak heeft de naam, de mensen bepalen het gezicht. 


Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een arbeidsrelatie tot een fantastische ervaring? Hoe maak je een dienstverband tot een middel om zakelijk en persoonlijk te groeien? 


Om te begrijpen hoe je dat kunt doen is enige context van hoe de arbeidsrelatie in Nederland is ontstaan wel relevant. We hebben in Nederland een sociaal zekerheidsstelsel dat onder druk staat in een wereld van flexibiliteit en internationalisering.
Er zijn in 2020 voor het eerste 5 generaties op de werkvloer. 


De generatie die nu 45 jaar of ouder is  zoekt meer bescherming en zekerheid.


Dit in tegenstelling tot de jongere generatie die uiteraard beloond wil worden voor haar inspanningen, maar die meer voor de betekenis van de functie gaat.


Zij hecht minder waarde aan die zekerheid omdat deze generatie haar eigen pad kiest. 

Dat kan ook makkelijk omdat er meer banen dan mensen zijn. 


Maar het gaat vooral om de mindset.

Jongeren gaan voor waarde, werkplezier en levensgeluk. En een baan is meer dan alleen het financiële vehikel om dat mogelijk te maken.


In de loop der jaren heb ik alle soorten arbeidsrelaties voorbij zien komen.

Fantastische werkgevers en bevlogen medewerkers. En slavendrijvers met misbruik makende medewerkers. 


Er is één ding dat in al die jaren niet veranderd is in een arbeidsrelatie en dat is de wet van de wederkerigheid. 


Als je geeft ga je ontvangen.

Als je neemt krijg je niks terug.


Het bedrijf dat dat principe begrijpt, en dit in al zijn activiteiten toepast, is een bedrijf dat medewerkers en klanten aan zich bindt en goede financiële resultaten blijft boeken. 


Die bedrijven, die heus niet altijd gelukkig zijn met de consequenties van de sociale zekerheid, zullen het minste last hebben van de maatregelen. Bij deze bedrijven trekken werkgever en medewerker namelijk samen op en maken zij samen afspraken. Die hebben die regels niet nodig.


  • Die bedrijven zijn flexibel en spelen snel in op de marktvraag.
  • Die bedrijven maken een digitale transitie in hun communicatie en bedrijfsvoering
  • Die bedrijven zien HR als een belangrijk business instrument
  • Die bedrijven maken hun medewerkers tot belangrijkste asset
  • Die bedrijven geven waarde terug aan de maatschappij


Het interessante is dat die bedrijven als een magneet werken op enthousiaste en positief ingestelde medewerkers. 


Ziekteverzuim en de regels over loonbetaling zijn een heet hangijzer. Echter bedrijven die samen met de medewerkers de eigen regie nemen hebben die regels niet nodig. Zij helpen elkaar. In goede en slechtere tijden. 

Zij kunnen de kosten ook beheersen of zelfs laag houden door de focus constant op beleving te leggen en aandacht te houden voor veranderingen van functioneren. 


Gelijktijdig met de start van mijn fysiotherapie praktijk in 1990, is ook de privatisering van de sociale zekerheid in gang gezet. Toentertijd had ik daar totaal geen benul van. Maar terugkijkend heb ik al die veranderingen wel direct gevoeld in de samenwerking met bedrijven. 


In het kielzog van de sociale zekerheid is ook het arbeidsrecht enorm veranderd. 


Deze twee grote juridische factoren hebben absoluut hun invloed gehad op hoe de arbeidsrelatie er nu uitziet en hoe er over de arbeidsrelatie wordt gedacht. 


Het is alleen zaak om naar de huidige wereld te kijken en de regelgeving te nemen zoals die is. Het is mijn stellige overtuiging dat deze regels alleen gemaakt zijn voor 20% van de arbeidsrelaties die niet prettig zijn verlopen.


Het overgrote deel gaat goed en werkgevers en medewerkers proberen samen op te trekken in elkaars belang.


Het is nu zaak om mee te blijven gaan in de ontwikkelingen van klanten en medewerkers in een wereld waar betekenis en zingeving de normen zijn en waar de communicatie gedomineerd wordt door het internet en social media.


Als bedrijf kun je dit als een kans aangrijpen om daarmee de juiste mensen aan te trekken. Je krijgt alle mogelijkheden aangereikt om mensen het gezicht van je bedrijf te laten zijn. 


Regels zullen er altijd blijven. Deal daarmee, maar laat ze niet in de weg staan om het belangrijkste kapitaal van je bedrijf te koesteren, namelijk je mensen.


Medewerkers en klanten. 


De zogenaamde Z generatie bepaalt de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. Zij zullen binnenkort 40% van het personeelsbestand domineren. 


Beter kun je zorgen dat je bedrijf een cultuur heeft die aansluit op de behoefte van die generatie.


En weet je wat zo bijzonder is? Deze groep komt niet halen, zij brengen!! Ze komen niet bij je werken, ze komen hun talenten benutten. 


Ongeacht leeftijd of ervaring, het blijven mensen. En mensen maken nu eenmaal gebeurtenissen mee. Positieve en verdrietige. Mijn visie is om daar altijd aandacht aan te blijven geven. 

Ik ben altijd op zoek geweest naar methodieken om inzetbaarheid, functioneren, werkvermogen en de employee experience te objectiveren. Meetbaar en inzichtelijk te maken. 


We blijven mensen en ieder mens heeft eigen denkkaders die van invloed zijn op een beoordeling. Door methodieken aan te reiken die objectief, met een menselijke maat, vast stellen wat de stand van zaken is, kun je veel beter richting bepalen en mensen helpen. 


Ik ben bijzonder dankbaar dat ik mijn reis in de wereld van HR, marketing en leiderschap heb mogen maken. Ik heb alle kanten van de tafel gezien. Tientallen marktveranderingen en opleidingen verder kan ik bedrijven goed helpen om mensen het gezicht van de zaak te laten zijn.


We noemen dit de de HR Life Cycle en employee experience.


De ervaring van de medewerker is een optelsom van alles wat de medewerker meemaakt en meekrijgt gedurende de periode van het dienstverband met als doel deze ervaring te gebruiken om klanten te enthousiasmeren.


Employee Experience is een vak. Het creëren van zo’n beleving is een integrale benadering vanuit HR, Management en Marketing.


Het is misschien zelfs wel een businessmodel. Een methodiek om de prestaties en de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en te vergroten.


Een manier van bedrijfsvoering die nog wat onwennig lijkt, maar waarvan ik zeker weet dat als je de verbanden gaat zien het alleen maar simpeler wordt.


De hokjes vallen namelijk weg!


Het wordt veel meer een geheel. Mensen en afdelingen streven naar een gezamenlijk doel, namelijk medewerkers en klanten een fantastische ervaring geven, waar ze over vertellen.


Ik wordt Wij

‘Ja maar’ wordt ‘Gaan we proberen’

‘Weet ik niet’ wordt ‘Gaan we anderen vragen’


Kun je je voorstellen wat een energie er dan vrijkomt?

Kun je je voorstellen welke creativiteit komt bovendrijven?


Dat is nu de employee experience!


Ik help je graag om dat mogelijk te maken in jouw bedrijf, zodat je medewerkers ambassadeurs van jouw bedrijf zijn voor nieuwe collega’s en klanten.


Bel me gerust als je een afspraak wilt maken via 06-54275286 of stuur een bericht naar info@demensenvandezaak.nl

en ik neem contact met je op.


P.s. Als je een directeur of (HR)manager kent waar dit interessant voor is, zou je dit bericht dan willen doorsturen? 

Dank je wel daarvoor.

Wij maken gebruik van cookies.