Raymond Gruijs Academy Over ons
arrow_drop_up arrow_drop_down

Over De Mensen van de Zaak

Hoe zijn we ontstaan?

De Mensen van de Zaak is ontstaan vanuit de jarenlange samenwerking met leidinggevende in het kader van duurzaam inzetbaarheid van medewerkers.


Die insteek had meer een medisch karakter. De discussie over inzetbaarheid ontstond door dat medewerkers gezondheidsproblemen aangaven. Kunnen ze dit werk wel blijven doen?


We zagen ook medewerkers die hun baan als een sleur ervoeren en zelf geen richting konden geven aan wat ze eigenlijk graag wilde doen.


Degene die de problemen op zijn bordje kreeg, was de leidinggevende. Die moest het maar zien op te lossen.


De druk op de leidinggevende is alleen maar toegenomen. Medewerkers verlaten het bedrijf uit onvrede over de manager of het management. Of dit terecht is of niet is eigenlijk niet de discussie.


Het feit dat verloop de werkdruk doet toenemen is wel relevant. Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is vervanging geen vanzelfsprekendheid.

Raymond Gruijs, initiatiefnemer van de Mensen van de Zaak, heeft altijd een drive gehad om mensen te helpen.

Mensen beter maken in wat ze graag willen doen, zonder uit het oog te verliezen dat aanpassing noodzakelijk is om van (toegevoegde) waarde te kunnen blijven.


De wereld verandert, werk verandert, communicatie verandert en dat allemaal in een razendsnel tempo.


Mensen, ongeacht hun rol in een organisatie, zullen mee moeten veranderen. Nieuwe vaardigheden leren, nieuwe technologie gebruiken, de digitalisering omarmen, de internationalisering accepteren.


Maar veranderen is voor mensen geen natuurlijke eigenschap. Het automatisme van mensen is in eerste instantie gebouwd op beschermen en overleven. 

Terwijl we juist nu de vertrouwde automatisme moeten aanvullen met nieuwe denkpatronen en leefsystemen.


Of we nu medewerker of leidinggevende zijn.


Het gaat altijd over mensen en over het gedrag van mensen. Voeg daar nog een stapel wetswijzigingen en regels bij en je hebt een echte uitdaging te pakken.


Raymond heeft de veranderingen in de arbeidsmarkt vanaf 1990 meegemaakt. Achteraf gezien is dat de start van de privatisering van werk en inkomen geweest.


Bedrijfseigenaren van 50 jaar en ouder weten dat nog goed. De WAO en het GAK gaven rode vlekken...

De jongere generaties weten dat steeds minder en voor hun is dat verleden ook totaal niet relevant. 


Tijden veranderen, visies veranderen, spelregels veranderen, personeelsbezetting verandert en klantbehoeften veranderen.


Wat nooit verandert zijn mensen. En we bedoelen daarmee waar mensen in de essentie behoefte aan hebben. Zeker mensen in de rol van medewerker.


Die willen:


  • Waardering
  • Groeimogelijkheden 
  • Plezier
  • Steun
  • Flexibiliteit 
  • Vastigheid
  • Verbinding
  • Leren


Dat zijn geen onredelijke wensen. Maar in een arbeidsrelatie zijn deze wensen wel gekoppeld aan de mogelijkheden van de werkgever. 


Precies die spagaat is waar de leidinggevende dagelijks mee te maken heeft. 

Die staat tussen de mensen op de vloer en de directie in.


Die heeft de uitdaging om de mogelijkheden van de werkgever te verbinden met de wensen van de mensen op de werkvloer.


Om de leidinggevende daar mee te helpen is De Mensen van de Zaak ontstaan. 


We zijn adviseur van de leidinggevende met dagelijkse vragen over de wensen van mensen en het realiseren van de doelstellingen van de directie. 


We helpen met het aantrekken, begeleiden en behouden van medewerkers ter voorkoming van verloop en uitval.


De samenwerking directie, leidinggevende, medewerker zal goed verlopen als er een klik is en gedeelde waarde tot inspiratie leiden.


Om dat gehele proces te laten werken staan we naast de leidinggevende om gevraagd en ongevraagd te adviseren en zelfs ook te ondersteunen door gesprekken met de medewerkers te voeren.

Mijn ervaring met Raymond Gruijs

Begin van dit kalender jaar ontmoette ik Raymond bij een presentatie van online marketing bij een sponsorbijeenkomst van een vooraanstaande sportclub in Zaanstad. Raymond was voor mij een goede bekende. Als eigenaar van ARBO West heb ik jaren zaken gedaan bij mijn vorige bedrijf. Een leuke en betrouwbare ondernemer. 

Ook zijn verhaal van de online marketing prikkelde mij. Tijd voor een afspraak, want ik had als directeur en nieuwe aandeelhouder van Camarate ICT het Sociale  Media als mijn interne project opgepakt. Er werd weinig mee gedaan vond ik, nu weet ik dat zeker.

Eén afspraak werden er meerdere en monde uit in een opdracht. Er moest een communicatie strategie c.q. -machine worden ingericht om goede kandidaten te werven om bij Camarate te komen werken. Een niet conventionele aanpak, anders denken en als je klant (kandidaat) denken. Niet wij vragen een consultant met bepaalde diploma’s, want die zoekt iedereen. Ondanks dat het muntje niet gelijk valt bij de HR Manager en de rekruteer, blijft Raymond geduldig zijn weg bewandelen. Ik heb er heel veel vertrouwen en zonder de doorzettingsvermogen van Raymond was dit toch een ander verhaal geweest. Een deskundige en plezierige partner!

Kees Koomen, Directeur-Eigenaar Camarate ICT
Wij maken gebruik van cookies.