Page content

article content

Employee Experience Gids, zo werken mensen graag bij je

Employee Experience, het belangrijkste aandachtspunt voor ieder bedrijf

Het belang van aandacht voor de medewerkers
Door de jaren heen is de aandacht voor medewerkers altijd belangrijk geweest.

De actuele trends die komende jaren actueel zullen blijven zijn:

Bronnen o.a.  ( HR Trends CHROIntermediairHR PraktijkHRBase,)

Medewerkers staan vaak centraal in maatschappelijke discussies zoals bijvoorbeeld bij thema’s als ziekteverzuim, pensioen en CAO onderhandelingen. Feitelijk gaat het daarbij niet om de medewerker maar om het systeem van financieren van arbeidsvoorwaarden en het dragen van de risico’s.

De mens achter de medewerker komt in die discussies niet voor.

Terwijl de Medewerkers het belangrijkste kapitaal van het bedrijf zijn.
Ze zijn de bron om een bedrijf te kunnen runnen. Human Resources, de menselijke bronnen.

In het speelveld tussen de kosten van de arbeidsvoorwaarden en het beheren van het belangrijkste kapitaal zit een spanningsveld.

De medewerker heeft daar een oplossing voor gevonden.

We zijn namelijk in een periode aangekomen dat medewerkers zelf bepalen waar ze willen werken. Zeker de jongere generatie.

Om medewerkers te winnen voor je bedrijf zul je medewerkers als klanten moeten gaan zien en behandelen.

Om klanten te interesseren voor je bedrijf is er de klantreis of customer journey. Om medewerkers te interesseren is er de medewerkersreis of employee journey.

Zodra de potentiële klant klant is geworden, wordt de beleving en de verwachting belangrijk.
Zodra de sollicitant medewerker is geworden begint de employee experience.

In deze gids  wil ik je graag enige achtergrond geven over de employee experience.

Grotere bedrijven  zijn al langer met dit onderwerp bezig, maar dat wil nog niet zeggen dat het al uitgekristalliseerd is.

In de zoektocht naar artikelen ben ik bijvoorbeeld geen artikel tegen gekomen dat de relatie legt tussen duurzame inzetbaarheid en de employee experience. Dat is best opmerkelijk, want uitstroom is ook een belangrijk deel van de employee experience.

Hiermee is er direct een interessante uitdaging zichtbaar gemaakt, namelijk hoe combineer je verschillende afdelingen en thema’s met elkaar?

De employee experience is een mix van HR en marketing, terwijl duurzame inzetbaarheid gekoppeld lijkt aan medische redenen en arbobeleid.

Ik pleit graag voor minder hokjes en bovendien om als bedrijf in z’n geheel de employee experience te creëren.

Immers het bedrijf heeft de naam, maar de mensen bepalen het gezicht.

Het gaat om de mens en hoe die mens zich gedraagt in een rol. Een directeur, een manager, een HR adviseur, een medewerker, een klant. Het zijn allemaal mensen en mensen doen dingen omdat ze iets wensen.

Wat zoeken mensen in een baan en wat zijn de verschillen per generatie?

In het ontwerpen van een employee experience maak je een strategie voor het werkgeversmerk. In de praktijk zul je ook individueel ruimte moeten geven om de employee experience in te richten.

Naast de generatieverschillen zijn er ook persoonlijke doelen en wensen. Het combineren van die twee maakt je als bedrijf a great place to work.

In 6 stappen een employee experience inrichten.

Stap 1: Wat is een employee experience?

De definitie van een employee experience is

Een combinatie van percepties die de medewerker ondervindt over de ervaringen op het werk in relatie tot de eigen bijdrage/interactie met het bedrijf

(IBM employee experience index)

De index bevat 5 thema’s

Belonging: gevoel van erbij horen
Purpose: begrip over het belang van het doel
Achievement: voldoening over het afronden van een opdracht
Happiness: het goede gevoel in en over het werk
Vigor: de aanwezigheid van enthousiasme, energie en inspiratie / excitement op het werk

Stap 2: Wat is het doel van een employee experience?

Het doel van een employee experience is om mensen ervoor te interesseren om bij jou te komen werken, omdat je een bedrijf bent dat mensen in staat stelt hun lifestyle te leven, zich te ontwikkelen en hun meerwaarde te leveren voor het bedrijf en haar klanten.

Een goed ontworpen employee experience is enerzijds een selectiemethode en anderzijds een methode om de betrokkenheid bij het bedrijf te vergroten.

We maken van medewerkers betrokken ambassadeurs. Zowel tijdens de periode van het dienstverband als de periode daarna.

Een consistente employee experience draagt bij aan een duidelijke uitstraling waar het bedrijf en haar medewerkers voor staan, waardoor de marktwaarde stijgt en klanten graag bij dit bedrijf komen en kopen.

Stap 3: Hoe ontwerp je een employee experience?

Een employee experience ontwerp je samen. Letterlijk met elkaar.
De reden waarom het belangrijk is om alle medewerkers te betrekken bij het ontwerpen van een employee experience is dat het hun beleving moet zijn.

  • Zij zijn het gezicht van het bedrijf.
  • Zij vertellen hoe leuk het is om daar te werken
  • Zij attenderen vrienden op openstaande vacatures.
  • Zij enthousiasmeren familie om producten of diensten bij dat bedrijf te kopen.
  • Zij delen op social media wat ze hebben meegemaakt.
  • Zij tonen trots hun ontwikkeling.
  • Zij beschrijven hoe hun leven is veranderd.
  • Zij inspireren anderen…

Mensen willen steeds meer betekenisvol werk doen. Een van de oorzaken van burn-out en bore-out is dat de inhoud en hoeveelheid van het werk niet meer aansluiten bij wat mensen graag doen.

Mensen die vol trots vertellen over hun bijdrage aan het werk zijn de reclameborden van een employee experience. Klassiek is het verhaal van de schoonmaker in de lift bij NASA. Op de vraag wat doe je voor werk, antwoordt hij: ” Ik help mee om de spaceshuttle veilig de lucht in te laten gaan”.

employee experience

Mensen die een fijne werkplek hebben behouden hun focus en worden niet afgeleid door randverschijnselen. Een fijne werkplek hoeft heus geen ultramoderne plek te zijn met allerlei soorten relax- en sportruimtes. Maar een fijne werkplek met goed meubilair, veel licht, planten en plekken om even te ontspannen en van houding te wisselen doen al veel goed.

Een employee experience is een methode om HR beleid, marketing en persoonlijk leiderschap samen te brengen met als doel aantrekkelijk te zijn voor nieuwe collega’s en aantrekkelijk te blijven zodat mensen bij je blijven.

Stap 4: Wat levert een employee experience op?

  • Minder verloop
  • Meer productiviteit dan gevraagd
  • Betere prestaties
  • Meer veerkracht
  • Alleen nog echt medisch ziekteverzuim
  • Een beter werkgevers imago

Stap 5: Wie is verantwoordelijk voor de employee experience?

Het belang om zuinig te zijn op het belangrijkste kapitaal van je bedrijf rechtvaardigt de inzet van mensen die het organiseren, implementeren en borgen van de employee experience voor hun rekening nemen.

We introduceren de Chief Employee Experience Officer als verantwoordelijke om sturing te geven aan de employee experience.

Het is een mensen manager met een HR hart. Of een HR manager met gevoel voor people marketing.

Auteurs als Ben Whitter en Jacob Morgan beschrijven de voorwaarden en het proces van ontwerpen van de employee experience.

Naast een gezamenlijke bedrijfsstrategie is een employee experience ook een individueel traject. Door evaluatie momenten te kiezen die over de beleving en ervaring van de medewerker gaan kun je per medewerker een reisplan voor een fantastische baan maken.

De Chief Employee Experience Officer is de architect die tevens de managers ondersteunt bij de begeleiding van de medewerkers.

De manager heeft een bijzonder belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat veel medewerkers de organisatie verlaten uit onvrede over de managers.

De evaluaties, of touchpoints zoals dat in marketingtermen heet, voorkomen deze discussie.

De medewerker heeft zelf de belangrijkste rol bij zijn eigen ervaring. De touchpoints geven helder de beleving weer en welke maatregelen zijn genomen om de beleving te beïnvloeden.

De manager krijgt een leiderschapsrol op de employee experience.

Stap 6: Hoe maak je mensen enthousiast voor de employee experience?

Mijn advies is om een discussie te starten met de directie over de koers van de organisatie en de plaats van de medewerkers in die koers. De discussie zou dan vooral moeten gaan over hoe ze de rol van de medewerkers zien in relatie tot de klantbeleving en de customer journey.
Het tweede thema is de continuïteit in capaciteit van medewerkers en de strategie om nieuwe collega’s te vinden.

Als je de handen op elkaar krijgt om daar mee aan de slag te gaan geef ik je graag een aantal handige tools om de volgende stap te zetten.

Wat kun je nu gaan doen?

De meest eenvoudige stap is om je te laten inspireren tijdens  de Employee Experience Expeditie live of het  Employee Experience Webinar

Comment Section

0 reacties op “Employee Experience Gids, zo werken mensen graag bij je

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen:

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website