De Medewerkersreis, zo vul je vacatures in
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 augustus 2019 
in Blog

De Medewerkersreis, zo vul je vacatures in

De medewerkersreis, in 7 stappen mensen interesseren voor openstaande vacatures

De medewerkersreis, wat is dat?
De medewerkersreis is afgeleid van de customer journey of klantreis.

Customer journey betekenis & definitie

Customer journey is het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen. Met behulp van de inzichten die een customer journey kunnen opleveren, kunnen bepaalde bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd.

Wikipedia geeft ook een definitie:

Een klantreis (Engels: customer journey) is een begrip dat gebruikt wordt in de marketing. De zogenoemde reis omvat het traject en alle contactpunten (touchpoints) tussen een consument en een merk, product of dienst. Dit betreft zowel rechtstreekse interacties tussen de klant en het bedrijf als de indirecte contacten, zoals meningen van anderen via sociale media, weblogs en recensies. Bedrijven kunnen deze klantreis analyseren vanuit het perspectief van de consument, met als doel het beter begrijpen en het verbeteren van de klantervaring (customer experience). Dit kan vervolgens leiden tot een gunstiger concurrentiepositie.[1]

De definitie van de medewerkersreis of employee journey is dan het pad dat de medewerker aflegt om uiteindelijk de baan te accepteren die het beste bij hem/haar past. Met behulp van de inzichten die een medewerkersreis kunnen opleveren, kan vervolgens de match tussen werkgever en medewerker zo goed mogelijk tot stand komen.

Het betreft dus alle contactmomenten tussen een kandidaat (iemand die bewust of onbewust op zoek is naar een nieuwe baan) en een bedrijf dat medewerkers zoekt. Zowel directe als indirecte contactmomenten. Onder indirecte contactmomenten verstaan we: de mening van anderen via social, media, blogs, recensies, discussies op social media.

Bedrijven kunnen deze medewerkersreis vormgeven vanuit de beleving van de kandidaat, met als doel de kandidaat het vertrouwen te geven dat overstappen geen verkeerde beslissing is en een bijdrage levert aan de kwaliteit van leven van de kandidaat.

De medewerkersreis, waarom is dat belangrijk?
Het creëren van een medewerkersreis is belangrijk voor zowel de werkgever als de medewerker. Voor de werkgever maakt het helder waar je als bedrijf voor staat en wat je kunt aanbieden om het de medewerkers optimaal naar de zin te maken. Voor de medewerker, die bewust of onbewust op zoek is naar een nieuwe uitdaging, geeft de medewerkersreis antwoorden op vragen als:

  • Wat wil ik?
  • Wat doe ik het liefst?
  • In wat voor cultuur kom ik het beste tot mijn recht?
  • Wat is mijn ideale werk-privé balans?
  • Wat mis ik in mijn huidige baan?
  • Wat zou ik graag willen leren?
  • Wordt het tijd voor de volgende stap?
  • Wat houdt mij tegen om de zekerheid los te laten?

“Je weet niet wat je niet weet, tot je ontdekt dat je het nog niet wist”

De medewerkersreis hoe gebruik je die?
Je kunt de medewerkersreis gebruiken om mensen die een baan hebben te interesseren om los te komen van huidige werkkring en de uitdaging van een nieuwe aan te gaan. De medewerkersreis kan ook gebruikt worden als onderdeel van het beleid op duurzame inzetbaarheid. Dan heeft de medewerkersreis meer een plaats in de strategie voor behoud van de medewerkers voor het bedrijf en de arbeidsmarkt.

De medewerkersreis, wie maakt die?
Alle teamleden binnen het bedrijf maken hun eigen medewerkersreis. Althans zo zou het moeten zijn. Je kunt een team samenstellen waarbij je logischerwijze kiest voor de recruiter en HR/personele zaken. Het is echter super krachtig als alle medewerkers een bijdrage leveren aan de uitstraling van hun bedrijf. We kunnen nog zulke mooie marketingstrategieën verzinnen, maar de meest betrouwbare strategie is wanneer bestaande medewerkers echte verhalen vertellen over wat zij doen op een dag en waarom het zo leuk is om bij dat bedrijf te werken.

De medewerkersreis, welke fasen zijn er?
De medewerkersreis bestaat uit drie fasen, namelijk de instroom, de doorstroom en de uitstroom fase.

Iedere fase heeft specifieke kenmerken op het gebied van communicatie.

In dit artikel richten we ons in eerste instantie op de instroom fase met als doel mensen te vinden die al een baan hebben, maar bewust of onbewust toch wel open staan voor een nieuwe uitdaging. Hoe kun je die mensen nu bereiken met de meest aantrekkelijke medewerkersreis?

de medewerkersreis

In 7 stappen een medewerkersreis maken om je openstaande vacatures in te vullen

Stap 1 van
De medewerkersreis, wat is je doel?

De medewerkersreis kan je op verschillende manieren helpen om mensen als het ware uit de markt los te weken en te interesseren voor jouw bedrijf en je openstaande vacatures.

  • Wat is het doel dat je voor de eerste campagne wilt nastreven?
  • Wil je openstaande vacatures invullen?
  • Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf verhogen?
  • Ben je op zoek naar stagiaires om onderzoeken uit te voeren?
  • Wil je interessant worden voor bijvoorbeeld investeerders of samenwerkingspartners?
  • Wil je ervaring opdoen met het gebruik van social media?
  • Wil je de vindbaarheid van je website vergroten?
  • Wil je een campagne die ondersteunend is aan andere acties?

In dit artikel nemen we als doelstelling: het invullen van vacatures omdat we het personeelstekort willen oplossen. Dat tekort bestaat al langer en de directie begint zich zo langzamerhand ook zorgen te maken over de continuïteit van de dienstverlening. Zowel de medewerkers als de klanten mopperen over de samenwerking. Er moet iets gebeuren anders lopen zowel de medewerkers als de klanten weg.

medewerkersreis

Stap 2 van
De medewerkersreis, wat ga je aanbieden?

Als ik bedrijven help met het inrichten van een medewerkersreis dan is er eerst een omslag in denken nodig. Medewerkers zijn net klanten. De omslag in het schrijven van vacatureteksten is dat die niet gaat om wat je als bedrijf vraagt en nodig hebt, maar dat je iets te bieden hebt dat het leven van de kandidaten die je zoekt leuker maakt.

Het is mijn stellige overtuiging, onderbouwd met genoeg wetenschappelijk onderzoek, dat medewerkers die een goede balans ervaren tussen werk en privé, stabielere en meer loyale medewerkers zijn. Hun productiviteit ligt hoger, ze nemen meer initiatief en zijn minder vaak ziek.

Dat klinkt als de ideale medewerker?

Zeker, die mensen zijn er. Ze komen in beweging als ze bij hun huidige werkgever die balans en uitdaging niet (meer) ervaren. De meest aantrekkelijke medewerkersreis richt zich op die mensen.

Het aanbod en de schrijfwijze zal moeten aansluiten op de behoefte van de kandidaat die je graag wilt toevoegen aan je team.

Daniel Kahneman beschrijft in zijn boek, Ons Feilbare Denken, twee denksystemen.

ons feilbaar denken

Systeem 1 handelt op de automaat. Hier zitten onze aangeleerde denkpatronen in opgeslagen.

Denkpatronen zijn automatismen van het brein om taken zo efficiënt en met zo min mogelijk energie uit te voeren. Het brein is op zoek naar informatie die herkenbaar en bekend is. Dat is namelijk makkelijk. Dit kan overigens positief en negatief zijn, want een negatieve ervaring roept ook een automatische reactie op.

Systeem 2 daarentegen is het irrationele deel van ons denken. In dit systeem worden overwegingen gemaakt, veelal op basis van emotie en gevoel.

We weten ook dat mensen openstaan voor veranderingen als zij “geraakt” worden op diepe wensen en behoeftes. Robert Cialdini is auteur van de bestseller Invloed en beschrijft 6 triggers die mensen in actie zetten op basis van emotionele reacties.

invloed robert cialdini

Nu we deze psychologische randvoorwaarden kennen is het dus zaak om de vacatureteksten ook zo op te stellen dat ze gaan over de veranderingen (en dan met name de verbeteringen) in het leven die bereikbaar worden door te solliciteren op de vacatures die je aanbiedt.

Stap 3 van
De medewerkersreis, wie doet er mee?

Het inrichten van de meest aantrekkelijke medewerkersreis is echt leuk om te doen. Het is vooral een gezamenlijk project waarbij je met elkaar vol trots kunt vertellen over:

  • het bedrijf,
  • je werkdag,
  • je ervaringen bij klanten,
  • je persoonlijke ontwikkeling,
  • de samenwerking met collega’s,
  • de leuke dingen die je met elkaar doet

Het delen van deze ervaringen en het laten zien van je deskundigheid, noemen we contentcreatie. Content betekent waardevolle en relevante informatie.

Content is de basis van een succesvolle medewerkersreis.

Het samenstellen van je team om de medewerkersreis vorm te geven kun je dus doen met enthousiaste mensen die graag hun verhaal willen delen.

Wat heb je nodig

  • De recruiter
  • De HR medewerker
  • De Contentmaker
  • De website beheerder
  • De social media baas
  • De schatkistbewaarder (iemand moet toch op het budget van de advertenties passen)
  • De overzichtbewaker

Met zo’n fantastisch team gaat het lukken om een aandachttrekkende medewerkersreis te maken.

medewerkersreis

Stap 4 van
De medewerkersreis, wie zoek je?

Welke mensen wil je aantrekken met de medewerkersreis?

In eerste instantie benoem je de naam van de functie. Bijvoorbeeld:

  • Consultant
  • Adviseur
  • Monteur
  • Chauffeur
  • Verpleegkundige
  • Docent
  • Manager

Maar dan begint het eigenlijk pas echt. Ik sprak laatst een recruiter die vertelde mij dat het zowel voor de kandidaat als het bedrijf lastig is om te verwoorden wat je vraagt en bedoelt. De rol van manager kent vele gradaties. Wat houdt de rol van manager precies in?

Een tweede interessant discussiepunt is

Kijk je naar het verleden of kijk je naar de toekomst?

Ik bedoel daarmee of je zoekt naar mensen die een taak eerder al hebben vervuld of zoek je naar mensen die een waardevolle bijdrage aan je team leveren en ontbrekende vaardigheden graag willen leren?

Goede vaardigheden komen het beste tot hun recht in optimale omstandigheden en de juiste cultuur. Als die klik er niet is, kan de kandidaat nog zo goed zijn, zijn talent zal niet tot zijn recht komen in een inspiratieloze omgeving.

De overweging die je als team van de medewerkersreis moet maken is of je zoekt naar zogenaamde hard skills of juist naar soft skills.

Er is veel geschreven over het verschil tussen hard en soft skills. Ik noem een paar voorbeelden:

Hard Skills:

  • Opleidingen
  • Diploma of certificaat
  • Handelingsbekwaam voor een taak
  • Jaren van ervaring
  • Werken met programma’s als Excel, Word en PowerPoint
  • Taalbeheersing
  • E.v.a.

Soft Skills zijn bijvoorbeeld:

  • Leiderschap
  • Tijdbewaking
  • Oplossingsgericht
  • Empathisch
  • Leergierig
  • Overtuigend
  • Meewerkend
  • Zelfverzekerd
  • Enz.

In dit artikel wordt uitgelegd wat het verschil is. https://ttisuccessinsights.nl/soft-skills-versus-hard-skills/

Top 10 meest gevraagde competenties

  • Financiën en budgettering
  • Gezondheidszorg
  • Inkoop en onderhandelen
  • IT
  • Klantgerichtheid
  • Mensenkennis en communicatie
  • Organisatie talent
  • Samenwerken
  • Talenkennis
  • Teammanagement en leiderschap

Even simpel samengevat. Zoek je mensen die een kunstje kunnen, of zoek je mensen die waarde toevoegen?

Stap 5 van
De medewerkersreis, wat ga je vertellen?

Bij stap 3 van de medewerkersreis noemde we het al even, het maken van waardevolle en relevante informatie, content.

Wat vinden de kandidaten die je zoekt leuk om te lezen, te zien of te beluisteren?

  • Zijn dit tips en trucs over hun werk?
  • Zijn dit juist ideeën over het creëren van een werk-privé balans?
  • Zijn dit praktijkvoorbeelden en casuïstieken?
  • Zijn dit wetenschappelijke artikelen over hun vakgebied?
  • Zijn dit nieuwsberichten over events en presentaties?

Wat vinden ze leuk?
Als je dat weet dan kun je content gaan maken in verschillende media (tekst, video, audio) en op verschillende kanalen (social media kanalen, maar zeker ook offline)

Ik adviseer om een zogenaamd contentplan te maken. Je kunt namelijk helemaal verdrinken in het maken van content.
Het is  wel belangrijk dat je steeds weer je doel voor ogen houdt.

  • Wat is het doel?
  • Wie willen we bereiken?
  • Wat vinden ze interessant?
  • Wat willen we dat ze gaan doen?

Als je dit zo leest voel je misschien de schrik een beetje toeslaan over de hoeveelheid werk…

Daarom is het belangrijk om een contentplan te maken en de juiste informatie op het juiste moment via het juiste kanaal aan de juiste mensen tonen.

Zodra je dat gaat doen kun je vooruit werken en zul je merken dat het meevalt.

En je doet het met je team, dus vele handen maken licht werk.

Stap 6 van
De medewerkersreis, hoe leg je contact?

Je hebt als belangrijkste doel om in contact te komen met kandidaten. Tot nu hebben die kandidaten een medewerkersreis afgelegd buiten jouw gezichtsveld. Het proces tot zover vindt online plaats zonder dat je persoonlijk contact hebt gehad,

Een belangrijke tip is om zo snel mogelijk een persoonlijk contactmoment te creëren. 
Je kunt dit op verschillende manieren doen, mede afhankelijk van de technische mogelijkheden, personele bezetting en budget.

  • Een chatfunctie waarbij er altijd bezetting is zodra de chat aanstaat.
  • Een telefoonnummer waarbij iemand direct wordt teruggebeld.
  • Een contactformulier waar direct actie op wordt ondernomen.

Een manier die wat laagdrempeliger is en juist een bijdrage levert aan het vertrouwen in je bedrijf is het maken van een klantmagneet. Dit is een stuk content met waardevolle informatie. In dit artikel vertel ik je meer over het maken van een klantmagneet.

Het idee is dat je de kandidaat een whitepaper, e-book, videotraining, checklist e.d. aanbiedt. Om die content in bezit te krijgen laat de kandidaat zijn naam en e-mail adres achter, zodat de informatie toegezonden kan worden.

Je hebt nu de mogelijkheid om buiten de social media en de website om, het contact te onderhouden met de kandidaat.

Stap 7 van
De medewerkersreis, hoe verhoog je het vertrouwen?

Spreekwoordelijk kijk je dagelijks of er postzakken vol met sollicitaties bij je binnenkomen. Dit gebeurt hoogstwaarschijnlijk digitaal. Dat is waar je stap 1 tot en met 6 voor doorlopen hebt.

Je hebt met die strategie mensen bewust gemaakt dat er alternatieven zijn en je hebt ze in actie gezet om toch vooral te gaan solliciteren.

Nu heeft die kandidaat de brief geschreven. Nu ligt het niet meer in handen van de kandidaat. Die kijkt meerdere keren per dag in zijn mailbox of er een reactie komt.

Nog even de situatie beschouwen. De kandidaat heeft een baan. Er is geen directe noodzaak. Toch heeft de kandidaat de moeite genomen om zich kwetsbaar op te stellen en naar buiten te treden. Het team van de medewerkersreis moet zich dat realiseren en de kandidaat met alle egards tegemoet treden.

Kandidaten zijn net klanten. Een klant die goed geholpen is zal zich positief uitlaten over het bedrijf. Ook als er geen koop gesloten is. Het gevoel en de beeldvorming zijn goed. Probeer die visie ook over het sollicitatieproces heen te leggen en zo de medewerkersreis tot een communicatiemiddel te verheffen dat je naamsbekendheid ten goede komt.

Ik heb een handleiding voor je geschreven om je helpen met het ontwerpen van een medewerkersreis of de employee experience.

 

Over de schrijver
Leiderschap blogger
Raymond-Gruijs
Door

Raymond-Gruijs

op 22 August 2019

Graag gedaan!

Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van cookies.